sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Politiikkaa autoista

Niin, olen tässä siivoillut ja poliittisia miettinyt siinä sivussa! Imuri huutaa ja Suklis ideoi! Nytpä mua alkoi ärsyttää eräskin asia täällä MAASEUDULLA: nimittäin pihoissa rötköttävät, ruosteiset autonromut! Ette usko kuinka paljon niitä on. Ja kuinka yllättävissä paikoissa. Saattaa olla, että on ihan nuori ja työkykyinen pari taikka perhe, ja sitten vaan sellainen ruosterotisko pilaa pihaa ikuiset ajat! Joillakin niitä voi olla enemmänkin kuin vain yksi.

No, sitten aloin ajatella tätäkin asiaa. Mun mielestä pitäisi säätää joku LISÄVERO sellaisille, jotka antaa pihamaalla autonromun ruostua yli vuoden. Nimittäin eikö sen voisi kierrättää? Kyllä sellaisesta metallimäärästä nyt jotain järkevää saa kokoon! Jos ei muuta niin säilykepurkkeja! En ole varma, mutta tuntuu ettei se voi olla luonnollekaan hyvä, että ne siellä pihassa ruostuu. Niistähän voi valua jotain maahan.

Sitten toinen autoihin liittyvä juttu: mun mielestä autojen määrää ihmistä kohti on pakko varmaan alkaa rajoittaa. Ei olisi liikaa, jos 1 auto per henkilö olisi ehdoton maksimi. Tuntuu ihan hullulta, että tässä maailmantilanteessa jotkut KERÄILEVÄT autoja! Vaikka heillä olisikin siihen varaa. Ja museoautoilu on aivan hullu harrastus, samoin moottoripyöräilyt. Jälkimmäinen on vielä törkeän vaarallistakin.

Tässä vaan muutama mun ajatus. Ne ovat hiukan 'vihreitä' aatoksia näin punaiselta ihmiseltä kuin mä! :) Mutta on niissä se punainenkin puoli.

Tämä kaikki tuli oikeastaan mun mieleen, kun mietin Nokian Eloppia, sitä liskoa. Kun hänellä on kai liki 8 miljoonan euron vuositulo ollut. Mietin vaan, että sellainen summa on järjetön, ja mihin sen oikein voi käyttää? Viitsiikö tuollainen ihminen pörssissäkään enää pelata, kun se omaisuuden määrä on niin suuri, ettei sitä tavallinen ihminen edes käsitä? Tuottaako se enää nautintoa, jos vaikka osakekaupassa voittaa 500 000 euroa? Onko siinä käytännössä enää mitään EROA siihen tilanteeseen ennen sitä 500 000 euron voitto? :( Kun rahaa on vain niin tolkuttoman paljon. Sitten juuri tuollaiset ihmiset on niitä, jotka alkavat hankkia tyhmiä juttuja. Saattaa vaikkapa olla autokaupallisen verran autoja, tai kaksi, taikkas kolme huvivenettä. Mihin ihmeeseen ihminen muka tarvitsee niin monta? Luin joskus yhdestä arabiöljymiljonääristä, joka keräilisi jotain loistoautoja, niiden merkkiä en muista, mutta jotain törkeän kalliita. Sitten jotkut noista tilaavat autotehtaalta erityisauton, jossa on HOPEINEN pinta [siis ihan oikeaa hopeaa] tms. Tuollainen tuhlaus on jo aivan järjellä käsittämätöntä!

Mä olen siinä mielessä suvaitsevainen, että en pahastu siitä, jos joku nyt vaikka sattuu asumaan Lontoossa, Nykissä tai Hesassa jossain 400 neliön asunnossa keskeisellä paikalla. Mutta se on jo liikaa, jos samalla tyypillä on 10 autoa ja 5 venettä. Johonkin vaan on pakko vetää raja mitä tulee tuloeroihin. Mä olen valmis sallimaan rikkaille tietyt ylellisyydet, muttei KUKAAN ihminen tällä planeetalla voi hyvin omintunnoin nostaa liki 8 miljoonaa euroa vuodessa ja väittää sitä ansaituksi ja oikeudenmukaiseksi!

Ei kommentteja: