lauantai 30. tammikuuta 2010

Kaasuvalossa

Ta-Miit antoi upean vinkin.. ja linkkasin hänen antamalleen sivulle! Kuinka en ole ennen tiennyt MITÄÄN tästä gaslightingistä?? Kuinka voi olla, että on ollut tuollainen tunnustettu asia/tekniikka, enkä ole tiennyt siitä mitään?

No, luin tuon nettisivun ja sitten jatkoin siitä vielä! Pääsin psykologisen manipuloinnin sivulle. Siellä oli ominaisuuksia, jotka tekevät ihmisistä haavoittuvaisia manipuloinnin kohteita! Yksi niistä ominaisuuksista on emotofobia! Se on negatiivisten tunteiden fobia! Ilmetty minä, minähän se! Suklis 'kaikkien on oltava onnellisia', Suklis 'en koskaan tahdo loukata ketään', Suklis 'luovun omista oikeuksistani ennen kuin pahastutan muut'! :(

Oli siellä muitakin ominaisuuksia. :( Niistäkin moni kuulosti tutulta korvaan. Kyvyttömyys sanoa ei, epäselvä minäkuva, sairas halu miellyttää.. :( Taas siinä Sukliksen piirteitä tietokoneen näytöllä. Voihan.. ällötys! :(

Mutta tuo gasligtning oli oikea väläys! Nimittäin, pystyn nyt heti nimeämään useita sellaisia kertoja, kun Muori on tehnyt juuri sitä! Nyt tiedän sen toiminnan nimen - siitä on apua!
1. Muori väitti kivenkovaan kertoneensa mulle Isukin kuolemasta. Olin tosi hämmentynyt, koska olen aivan varma, että Siukku kertoi mulle siitä. Kirjoitin siitä päiväkirjaankin heti kun se tapahtui - siis että Siukku soitti ja.. No, Muori kuitenkin väittää, että muistan väärin. Muistan väärin siis sen, kuinka mun isäni [Äidille 'vain' ex-mies siinä vaiheessa] kuolema kerrottiin mulle. Epäilin omaa järkeäni tosi pitkään tämän kanssa.
2. Muori väittää toistuvasti "en ole sanonut sitä" jos olen joskus ottanut esiin hänen riidan tiimellyksessä sanomat asiat. Totuus on, että hän on sanonut ne asiat, ne kauheat asiat. Itse en edes osaisi keksiä mitään niin inhottavia. Ennen taas epäilin omaa järkeäni, mutta objektiivisesti katsottuna luultavasti muistan oikein, koska itse en kiihdy Muorin tavoin. Muorin tapa 'livahtaa' vastuusta - ettei hän ole koskaan sanonut mulle niitä asioita, jotka mua on niin kovasti loukanneet - on mahdollisimman outo, ärsyttävä, melkein pelottava. Joskus mietin, että eikö hän OIKEASTI muista, vai onko se tapa saada mut epäilemään järkeäni tai vaan selvitä elämästä pyytämättä koskaan anteeksi.
3. Muori on ainakin kerran sanonut, että epäilee mun kykyä erottaa uni ja todellisuus toisistaan. Sanoin nimittäin nähneeni yhden kirjan Isukin luona, silloin kun Isukki siis vielä oli elossa. Sen jälkeen sitä kirjaa ei enää näkynyt. Kysyin Muorilta, että tietääkö hän mihin Isukki olisi voinut sen laittaa - Muori sanoi, ettei sitä kirjaa ole olemassakaan Isukilla, että 'olet nähnyt taas unta vaan'. Hän ei sanonut sitä mitenkään provosoivasti, vaan ihan tosiasiana: Suklis uneksuu 'taas'. Ja kuinka turhautunut olin, kun yritin ja yritin hänelle sanoa, että kyllä se kirja siellä on.. KUN kirja sitten löytyi vuosien jälkeen, niin Muori oli hitusen verran nolo, mutta ohitti asian tosi nopeasti 'kuitenkin siulla on taipumus kuvitella kaikkea, vaikkei nyt sitten tällä kerralla ehkä..'
4. Muori vääntelee ja muuttelee esim. mun nuoruutta koskevia muistoja. Väittää että olisin 12-vuotiaana laittanut jonkun senssihaku ilmoituksen kirjeenvaihtopalstalle. Olin 16 silloin, kun sen tein, ja oikeasti etsin vain KIRJEkaveria. Ihan viatonta siis. Ja olen oikeassa, koska se lehti ei edes hyväksynyt mitään alle 16-vuotiailta! Mutta Muori väittää kiven kovaan, että jo 12-vuotiaana minä.. Hohhoijaa. Tämä vaan yhtenä esimerkkinä, muitakin riittää.
5. Muori syyttelee muita patologisiksi valehtelijoiksi [esim. kummitätiäni], ja muutenkin syyttelee muita niistä jutuista, joita itse tekee.

Niin monta vuotta ajattelin: mä olen väärässä/mä muistan väärin/hui, olen hullu, en osaa erottaa unta ja totta/olen tyhmä, sanon outoja asioita, mun on parasta olla hiljaa. Kesti muuten aika kauan kun tajusin, että kyllä se on mun ÄITINI, jolla on joku ihmeellinen ongelma. En osannut ajatella niin nuorempana - monelle lapselle ja nuorellekin äiti on vieläkin se, joka on oikeassa.. vaikka ei olisikaan! Mutta vanhemmathan ovat omia yksilöitään, itsenäisiä yksilöitä, heillä on oma menneisyytensä ja usein n. 20-40 vuotta elettyä elämää takanaan jo ennen kuin he saivat meidät. Mitä sinä aikana on tapahtunut, niinä vuosina? Millaisen lapsuuden vanhempamme elivät? Olen yrittänyt yllyttää Muoria kertomaan omasta lapsuudestaan [se ei ole vaikeaa, hän muistelee mielellään] muodostaakseni siitä kuvaa. Ja olen muodostanutkin. Silti moni asia on hämärän peitossa. Ehkä pysyvästikin.

En sano sitä etteikö mulla olisi ongelmia, ettenkö itse olisi 'viallinen'. Tietysti olen, ei kai tarvitse kuin lukea tätä blogia niin jo selviää.. :( Siis ainakin se syömishommeli. Ja se, että olen melkoinen pelkuri ja saamaton työnhakija, onnettoman epäkäytännöllinen ja neurootikkokin vielä. Ja salakommunisti, kun en uskalla julkisesti - tai kun en tiedä tarpeeksi.. -Plus tietty se, että olen LÄÄKITYKSELLÄ, eli siis melkoinen häviäjä. Mutta rehellisyydessä pysyminen ei koskaan ole mulle ollut ongelma, eikä myöskään omien tekojeni, tekemättä jättämisten ja sanomisteni myöntäminen. Sillä saralla on Muorissa vikaa.

Olen vieläkin kuin puulla päähän lyöty!

Vaikea keskittyä edes siihen että on..

.. 7 kokonaista vuorokautta herkkuiluun!

Ja mitä siitä sitten seuraa! Nykyisin olen ihan kumma keksiahmatti! Keksi maistuu mulle paremmin melkein kuin suklaa! Tämä tunnustus on sanottava hiljaa.. muuten menee maine suklaahirviön! Dominoista tykkään, ja sitten kauralastuista. Myös piparkakut on hyviä!

Ankea autouutinen

.. kerrottakoon myös! Mulla olisi tänään ollut hammaslääkäri, mutta en päässyt sinne! Piti soittaa ja peruuttaa tuossa 7.30 aikaan! Mies oli yrittänyt käynnistää kaaraani, kun se h-lääkäriin meno oli tiedossa klo 10 aikaan. Mies ajatteli, että jos hän sitä aikaisin aamusta käynnistelisi, niin olisi mun sitten helpompi siitä jatkaa. Mutta eihän tuo rakkine liikahtanutkaan! AKKU kuulemma oli kärsinyt pakkasista.. ei 'jaksanut pyörittää' sanoi mies. Akku täytyy laittaa lämpimään.. ja sitten takaisin autoon, niin sitten autoni rullaa taas. Kyllä harmitti, kun olin henkisesti valmistautunut siihen h-lääkäriin juuri nyt. Nyt sitten piti aika siirtää helmikuulle. Olin aika nolona puhelimessa, koska inhoan tuollaisia viime tipan peruutuksia. Olisihan tietty ollut taksilla menon mahdollisuus, mutta se - kuten kaikki tiedämme - on kallista lystiä.

Ei kommentteja: