tiistai 12. toukokuuta 2009

"Eloisia unia"

Citalopramin käyttöohjeessa oli sellainen juttu, että lääke saattaa aiheuttaa eloisia unia. Lievästi sanottuna! Paljon on unimatti näyttänyt kaikkea outoa. Viimeksi sellaista, että mulla oli salasuhde [yöks!] ... R-kioskin myyjän kanssa! Niin, myyjä oli siis mies.. muistutti vähän Salkkarien Ismoa. Voi herttileijaa sentäs! Unessa olin tosi tyytyväinen älyttäessäni ihmisiä ja 'petturoidessani'. :( Voi itku. Ja se mies oli ihan surkimus, tylsä ja ripustautuva.. mitähän mä muka siinä näin??!

Sitten näin unen, jossa meillä oli täällä kaksi koiraa, iso ja tosi pieni. Olin onnellinen siinä unessa, mutten mä koskaan voi koiria saada, kun mulla on astma. Että taisi olla toiveuni vaan!

Kolmannessa unessa olin Siukun ja yhden ystäväni S:n kanssa kahvilassa. Kumpikin heistä oli tosi tosi hoikka, suorastaan laiha.. ja mä tunsin itseni possu pontevaksi. Aika huvittavaa sinänsä, koska Siukku on hyvin tukeva ja S. on suunnilleen samoissa mitoissa kuin minä, siis oikeassa elämässä. Mutta unessa oli toisin.

Semmoista! Silti sanon että Citalopram on ehdottomasti tähänastisista aivolääkkeistäni paras.

Nenä kiinni Hesarissa

Kävin eilen paikallisessa lainastossa siellä lehtienlukusalissa. Näkymätön tyttö kertoi mielenkiintoisesta jutusta Hesarin Kuukausiliitteessä ja tahdoin lukea sen. Se kun koski vähän näitä sukututkimuskiinnostuksiani. Siinä jutussa kysyttiin, että tiedätkö mitään isovanhempiesi vanhempien elämästä? Tiedätkö edes heidän nimiään? Jos et tiedä, niin luultavasti he eivät omistaneet maata. Maanomistajat [talolliset] nimittäin merkittiin huolella kirjoihin ja kansiin mutta vähäinen väki [muonamiehet, piiat, rengit, mäkitupalaiset] ovat huonommin tallennettuja. Ja se liikkuva elämä myös vaikeutti kai kaikkea kirjanpitoa.

Tajusin että mä tiedän kolmen isovanhempani vanhemmista tosi paljon. Yhden [K-mummin] suvusta en tiedä juuri mitään, mutta se taas johtuu siitä ettei hän koskaan kertonut. Hänen äitinsä tarinan tiedän kyllä.. Harvinaisuus aikansa Suomessa, eronnut nainen, aika vaikeaa elämää kahden tyttären kanssa. Mutta K-mummin isästä en tiedä juuri muuta kuin että hän teki kai itsemurhan. Jotkut suvussa sanoo että se oli onnettomuus. Mutta K-mummi ja osa porukasta on sitä mieltä, että oman käden kautta.

Vaikka tiedän isovanhempien vanhemmista paljon, niin ei he silti mitään 'herrasväkeä' olleet. Isukin suku tosiaan oli pitkän linjan talollisia.. he viljelivät maata vuosisadat samassa paikassa. Äetmuorin suvussa on oltu liikkuvaisempia. Yksi Muorin isotädeistä lähti yksin Amerikkaan siirtolaiseksikin. Hänen nimensä oli Aina. Katosi kaiketi täysin kuviosta muuttonsa myötä. En tiedä mitä hän teki USAssa, luultavasti meni piikomaan tai tehtaaseen töihin.

Siitä olen tavallaan vähän hassulla tavalla ylpeä, että Isukin äidin puolelta mussa on ihan oikeaa proleverta. ;) Tarkoitan sitä että Isukin äidin puolen suvussa on oltu ihan oikeita tehdastyöläisiä, ainakin Isukin isoäidin äiti oli. Hänellä oli avioton lapsikin, olen siitä kai tainnut kertoa. Mutta pääsi sitten kuitenkin naimisiin leskimiehen kanssa ja sai lapsia. Siitä aviottomasta en tiedä sen enempää, olisikohan uusi mies suostunut sellaista kasvattamaan nurkissaan vai lähetettiinkö hänet pois? :(

Muori muuten viimeksi perjantaina päivitteli sitä, että Suomessa järjestetään rippijuhlia, joihin kutsutaan sukulaisia. Hän muisteli omaa ripille pääsyä.. Kirkosta oli vain menty oman perheen kanssa kotiin ja keitetty kahvit. Mun teki mieli sanoa että miten ihmeessä Vaari ja K-mummi olisivat voineet mitään juhlia järjestääkään, kun ei tainnut olla yhtään sellaista sukulaista joiden kanssa he eivät olisi riidelleet!

Jotenkin nuo sukuriidat on kummia.. Ne nimittäin saattaa vähän kuin "periytyä"! Vaarin äiti ei ollut väleissä sukulaistensa kanssa, Vaari itse ei sietänyt siskojaan [hänellä oli kaksi] ja sitten Äetmuorilla taas oli se 15 vuoden puhumattomuuden ja vihanpidon kausi enoni kanssa! Ihme juttu! Isukin suvussa ei koskaan ole sillä lailla välejä pätkäisty.. On saattanut olla ristiriitaa, mutta aina niistä on yli päästy! Mutta Äetmuorin suvussa on toisin. Itse olen aina ajatellut, että on tyhmää polttaa kaikki sillat takanaan. Mun mielestä nyt sukulaisiinkin voi edes joulukorttivälit pitää, jos ei muuta! On se kuitenkin kiinnostavaa katsoa miten sukulaiset muistuttaa vaikka isovanhempia tai itseä. Ja missä suhteissa taas ollaan erilaisia.

Ei kommentteja: