maanantai 16. helmikuuta 2009

Hilpeä hirviö uutta viikkoa aloittamassa..

Pitäisi jostain pumpata itseensä voimaa ja mennä postittamaan yksi tyhmä kirjakerhon kirja, tehdä siis semmoinen asiakaspalautus. Tuo lähin asiamiesposti lähtee liikkeelle klo 14, siihen en enää taida ehtiä/jaksaa.. Menen siis kunnan keskustaan, sieltä lähtee klo 16 postit, sinne ehdin ja siihen mennessä varmaan voimistun jaksamaan. :) Ulkona on juuri alkanut aurinkoinenkin paistaa, se hyväilee ja hellii Sukliksen talveen kyllääntynyttä mieltä!

Tuntuu mukavalta, että enää 4 kokonaista vuorokautta MÄSSYyn! Täytyy alkaa siivous tänään. Sitten kaikki on valmista juhlahetkeen hyvissä ajoin. Olen MELKO varma, että kokeilen sitä mansikkavalkosuklaajuustokakkua nyt tässä seuraavassa herkkuhetkessä. Mitä menetettävääkään mulla oikeastaan olisi? Jo sen aineksista tietää, että pidän sen mausta. Pitäisi vaan ennen sitä käydä Lidlissä sitä suklaata ostamassa, Bellaromia siis. Toisaalta kyllä se ananasaurinkoinen.. sitä leivonnaista meillä ei ole ollut aikoihin.. Hmmm.. Hirviöllä on kovat pohdinnat päällä!

Miehen maku ja mun Maku :)

Mikähän siinä on kun joskus musta tuntuu kuin mulla olisi "outo" namimaku. En oikein pidä mitään sellaista hyvänä, mitä useimmat ihmiset oikein herkkuina pitävät. Esim. nyt lauantaina saimme köyhiä ritareita kun olimme vieraisilla. Niiden kanssa oli kermavaahtoa ja mansikkahilloa. Mies söi kuin pieni eläin, ihan auvossa, mutta mulle se oli sellaista kohteliaisuussyömistä - ja tietysti taas mahdollisimman pienet palat, mahdollisimman vähän kermaa ja hilloa päälle :). Ja kiinnostuneille voin kertoa että se pieni kermanokare riitti muuten pistämään masuni illalla ihan sekaisin. :( Kun olin koko päivän ollut syömättä ja sitten sellainen kermanokare.. sellainen sekoittaa masun.. ripuloin siinä sitten lauantaiehtoon iloksi.

No, sen nyt huomasin, että köyhät ritarit ei kai sitten vaan ole maun puolesta mun juttu. Mies kehui niitä suu vaahdossa. :) Oli siellä kyläpaikassa omenapiirakkaakin ja sen suhteen ihan sama juttu.

Eli siis mun vieromieni herkkujen listalla on köyhät ritarit, omenapiirakka, kaikki hedelmäpiirakat (siis semmoiset, joissa ei ole rahkaa tai kermaviiliä tms, vaan pelkkää hedelmää, päärynää tms.) ja pannukakku. En oikeastaan välitä letuistakaan. Ja oikein todella INHOAN kaikkia leivonnaisia, joihin on sotkettu jotain karkkia tai lakritsaa tai salmiakkia!

Monet ihmiset on ihmetelleet sitä, kun en syty omenaherkuista. Yleensä ottaen ihmiset pitävät niistä paljon ja ne ovat kaikkien, ihan kaikkien, suosiossa. Mä vaan en pidä siitä millaiseksi omena muuttuu leivonnaisessa. Pehmenee sellaiseksi löttöisäksi, hyi ja yäks. Pidän paljon tuoreesta omenasta, se on oikein suosikkihedelmäni, mutta leivonnaisissa se ei ole mun juttuni. Siksi juuri leivonkin itse mielelläni omppupiirasta, jos meille tulee vieraita.. :) Koska se ei muodosta mulle minkäänlaista kiusausta ahmia! MÄSSYssä olisi sulaa hulluutta sellaista leipoa, koska en siitä pidä.

Sitten on kaikki nämä pappilan hätävarat ja muut, jotka ovat taas kerran mulle ihan mysteerejä. Noin pääsääntöisesti voisi sanoa, etten muuten ole mikään hillon ystävä missään muodossa. Kääretortussa se menee ja täytekakussa, muttei se ole oma suosikkini kakun täytteeksi. Käytän itse mieluummin tuoreita tai pakasteesta otettuja marjoja, jotka survon ja miksaan esim. rahkan kanssa.. Tai sitten teen pelkkää marjasurvosta. Minusta siitä tulee raikkaampi maku. Hillo on imelää, siinä marjat ovat liian käsiteltyjä.

Ja taas outo juttu: en siedä puolukkaa! En missään muodoissa. Miehelle se menee joskus.. sokerin kanssa.. Mun mielestä puolukka nyt vaan on pahaa, käsittämätön marja. Karviaisistakaan en pidä. Mustat viinimarjat on herkkua. :)

Oikeastaan olen oman herkkumakuni suhteen ollut aika puolustuskannalla, koska tosiaan se tuntuu olevan niin outo.. tuo mun maku.. ja sitä on saanut selitellä. Yleensä mieluiten kyllä syön hiljaa jonkun pikkuruisen palan jotain semmoista mistä en pidä.. kuin että alkaisin meltota ääneen, että tuosta en tykkää enkä tästä. :) Semmoinen on lapsellista.

Kaikki marja- ja omenakiisselit on myös sellaisia, että en syö jos ei ole IHAN pakko! :( Ovat ne vaan niin kauhean makuisia.

Oikeastaan mulle maittaa parhaiten kaikenlaiset rahkapiirakat, juustokakut, suklaakakut, kääretortut.. ja kinuskijutut. :) Mistään sellaisista marjapiirakoistakaan en pidä, joissa ei ole rahkaa tai kermaviiliä tms..

Aloin tässä juuri miettiä, että noinkohan ihmiset OIKEASTI pitävät omenaherkuista?? Vai voisiko olla niin, että moni ajattelee kuten minä.. mutta kuten minä ei myöskään pidä siitä numeroa ja syö vaan kiltisti mitä tarjolla on? Ehkä maailma oikeasti inhoaa omenaa.. tosin en jaksa siihen uskoa, sen verran hurmiossa on ainakin meillä mies kun on kimpale omppupiirasta nenän alla. :)

Ei kommentteja: