sunnuntai 26. huhtikuuta 2009

Hengissä yhä..

Toisin kuin varmaan koko maailma luulee, olen yhä hengissä. En vainaana liika-ahtamisen vuoksi, en sairaalassa vatsan tyhjennyksessä, vaan ihan kotona herkkuilemassa. ;) Eilinen oli se varsinainen herkkupäivä, nyt tänään olen keskittynyt kaikkiin niihin nameihin ruoka-ruokiin joita normaalisti en saa. Kasler-salaattia vetelin tuossa ja ruoaksi teen tortellineja! Juustokakku onnistui hyvin, mutta tykkään mansikka-valkosuklaatijuustiksesta enemmän kuin tuosta persikasta. :)

Kuukautinen vs. kuukautiset: kivuista ja kiinnikkeistä

Kuukautiskivut on vähän tehneet tästä ikävän viikonlopun! Otin eilen buranan, neljäsatasen semmoisen. Onneksi meillä on niitä punaisia pikakapseleita, jotka alkaa vaikuttaa jo n. ½ tunnissa! Muistelin tässä nuoruutta.. kuukautisten alkuaikoja.. [Miksiköhän muuten aina puhutaan kuukautisista, miksi ei sanottaisi kuukautinen? Tyyliin 'muistelin tässä nuoruutta.. kuukautisen alkuaikoja..'] No, mulla alkoi mensut kun olin 14. Ja voi jumala, niitä KIPUJA! Muistan esim. kerran kun olimme kaverin kanssa sellaisella syrjäisellä rannalla ja ainoa juttu mitä pystyin kivulta tekemään oli että lötkötin pitkälläni siinä kalliolla. Kaverini sääli mua valtavasti, kun näki sen kivun määrän. En oikeasti pystynyt edes kunnolla puhumaan.

Nyt se suututtaa ja säälittää! Mutta jotain kai kertoo meidän suhteesta Äetmuorin kanssa, että en kertonut hänelle noista kivuista, niin kamalia kuin ne olikin. Nyt kiukuttaa kun ajattelen että miksi en ottanut jotain ibuprofeenivalmistetta.. olisin päässyt tuskista!! Äetmuorissa oli jo tuolloin sellainen hysteerinen piirre, jota en kai uskaltanut houkutella esiin kipukertomuksella. Hän olisi muuten varmaan raahannut mut gynikselle tai jotain.. sinne harva 14-vuotias haluaa mennä! Olin tosiaan 14 kun kuukautiset alkoi ja Muori oli jo ehtinyt alkaa puhua gynikselle menosta! Häntä hermostutti se, ettei mulla ollut kuukautisia. Siukulla ne alkoivat kun hän oli 13, eli kai Muorista tuntui että pikkusiskolla olisi pitänyt alkaa samanikäisenä. Kun meidän siis piti kaikki tehdä aina samalla lailla. On se vaan harmi, etteivät kroppamme toimineet ihan samalla tavalla!

Mulla taisi olla pahimmat kuukautiskivut silloin ihan nuorena. Sitten yhdessä vaiheessa oli taas aika pahaa, kun olin n. 25. Luulisin että se johtui jo endometrioosistakin! Mulla tosiaan poltettiin endoa pois tuossa 2000-luvun alussa, mutta lekuri sanoi että kohdun ulkopinnan endolle ei voi tehdä mitään. Pitää kärsiä vaan! :( No onneksi enää kuukautiskivut ei ole mitenkään kauhean pahoja, 1. päivänä niitä saattaa olla, mutta ei läheskään aina. Aina en siis ota edes buranaa. Tavallaan tuo endo on vähän suututtava juttu. Mitä se sinne ulkopinnallekin on mennyt leviämään.. mullahan oli toinen munasarja endokiinnikkeillä kiinni ohutsuolessa! Se sentään pystyttiin irrottamaan. Ei siitä oikein haittaa ollut, ultrassa vaan huomattiin sen m-sarjan olevan vähän oudosti sijoittunut ja se taas johtui juuri niistä KIINNIKKEISTÄ!

Joillain raukoilla voi endoa olla kai peräsuolen pinnassakin! :( Huh, ei käy kateeksi! Silloin oireena voi olla ulostusvaikeus kuukautisen aikana.

Vähän hassua että meidän sisällämme tapahtuu mystisiä asioita joista emme sitten tiedä oikein mitään. On kasvaimia ja on endoa!

Masu kunnossa - kuinka kauan?

Vielä ei ole mitenkään ollut oksettava olo, eikä ripuliakaan. Mutta nyt tänään tuntui vähän että saattaisi vielä mennä ripulin puolelle! :( Mies sanoo ettei ole ihme jos ripuloin, kun normaalisti syön niin kevyesti ja vähärasvaisesti, masuni ei sitten kestä näitä herkkuiluja! Hänestä minun pitäisi arkenakin syödä tuhtimmin, mutta enhän minä voi!

Ei kommentteja: